• Rövid történelmi áttekintés

    A repülés iránti vágy talán a természet azon kiváltságos egyedei látványának volt köszönhető, amiket a természet a repülés képességével is megáldott. Ha elődeink nem láttak volna magasan repülő madarakat, levegőben táncoló pillangókat, rovarokat, cikázó szitakötőket, bizonyára eszébe sem jutott volna senkinek, hogy a repülés lehetséges.

    Történelmi mércével mérve, mégis csak viszonylag nem régen, alig több mint 100 éve szállt fel az első levegőnél nehezebb légijármű. Az első gépek kezdetleges tákolmányok voltak, de az idő előrehaladtával egyre jobb gépek készültek, javultak a repülési tulajdonságok, finomodtak a szerkezeti elemek, tökéletesedett a manőverezési képesség és biztonságosabbá vált a le- és felszállás. Hosszabbodtak a repülési távok, és egyre nagyobb lett a gyorsaság is, mígnem meghaladta a hangsebességét, legvégül pedig kozmikus mértékűre váltott.

  • 1950-ben a rendőrségen belül létrejött ...

    ... egy repülős szakemberekből álló, országos hatáskörű, önálló szervezeti egység a civil repülés kontrolálására és a rendőrség repülési feladatainak végrehajtására. Az első időszakban a szomszédos ún. baráti országokban gyártott merevszárnyú légijárműveket alkalmaztak a szolgálati repülések végrehajtásához. A régi, megsárgult fotókon olyan történelmi repülőgéptípusok láthatók, mint a csehszlovák gyártmányú M-1C „Sokol”, a „Super Aero-45” vagy az L-200 D „Morava” és „Zlin-43”, illetve a lengyel PZL-104 „Wilga”.
    A nagy változást az 1974-es év hozta, amikor a Légirendészet és a BM Határőrség Légi Csoportjának integrációjával, immáron Légirendészeti Parancsnokság néven, a határőrség szolgálati helikoptereivel kiegészítve létrejött az egységes belügyi légiflotta.

    Az összetett feladatrendszer hamar felszínre hozta, hogy a légirendészeti tevékenységhez igazából csak a nagy igénybevételre tervezett, sokoldalúan alkalmazható gázturbinás helikopterek felelnek meg. Ennek érdekében a 70-es évek végétől álltak rendszerbe a lengyel gyártmányú, Mi-2 típusú helikopterek, majd a 90-es évek elejétől beszerzésre kerültek az amerikai gyártmányú, MD500E típusú könnyű helikopterek. Ezek a gépek azóta is kiválóan helytállnak napi szolgálatellátás során.

    A Légirendészeti Parancsnokság az elmúlt évtizedek alatt a rendőrségen belül a legkorszerűbb eszközöket használó egyik szervezeti egység volt. A repülő és a hozzá tartozó kiszolgáló műszaki eszközök az adott kor fejlett színvonalát képviselték. Így került sor a 2016-os év folyamán a légiflotta bővítésére. A hazai égbolton közel 40 éven keresztül járőröző 3 darab lengyel gyártmányú, Mi-2 helikopter az év végén ünnepélyes keretek között nyugállományba vonult. Helyüket 5 darab MD902 típusú helikopter vette át.

  • A légi egység feladatai ...

    ... a kezdetektől napjainkig, szinte azonosak maradtak. Országos hatáskörrel ellenőrizni a polgári repülésben résztvevő személyek, légijárművek és repülőterek jogszabályok szerinti tevékenységét, működtetését és eljárni a szabályokat megszegőkkel szemben. Emellett – nem kevésbé fontos – az ország rendőri szervei által igényelt speciális repülési feladatok végrehajtása, ami az eltűnt személyek felkutatásától, a közrend és közbiztonság fenntartásán, a vízi és közúti forgalom megfigyelésén, kiemelt állami vezetők szállításán keresztül, a Magyar Köztársaság és az Európai Unió határainak védelméig, mindent magába foglal.